مدیریت دانش
شهناز خادمیزاده؛ زینب محمدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه فرهنگسازمانی کامرون و کوئین (1999)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و مدیریت دانش لاوسون (2003) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس و آموس نسخه 23 استفاده شد.یافتهها: مقادیر شاخصهای برازندگی مربوط به الگوی پیشنهادی پژوهش نشان داد که شاخصهای برازندگی مطلوب است. در رابطه با فرضیههای مربوط به اثر مستقیم، یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش (005/0p<؛ 87/0=β)، فرهنگسازمانی با اعتماد سازمانی (005/0p<؛ 55/0=β) و اعتماد سازمانی با مدیریت دانش (005/0p<؛ 72/0=β) رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون سوبل در خصوص فرضیهی غیرمستقیم نشان داد که فرهنگسازمانی از طریق اعتماد سازمانی اثر غیرمستقیم و معنیداری بر مدیریت دانش دارد. (005/0p<؛ 396/0= β).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، ایجاد بستر مناسب برای ایجاد فرهنگسازمانی مناسب، منجر به افزایش حس اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی میشود و حس اعتماد سازمانی در به اشتراکگذاری دانش و تجربیات، خلق دانش جدید و بهکارگیری دانش که هدف از اجرای مدیریت دانش است تأثیرگذار است.